konst i det offentliga rummet

Jag kom just hem ifrån en sjukt bra föreläsning. Temat var "Konst i det offentliga rummet/Grafitti/Street Art" och först så tänkte man snarare på att man inte behövde gå på engelskan och man fick sluta tidigare som en fördel men jag blev positivt överraskad. Torbjörn, som hade föreläsningen ver enormt duktig och visade båda sidors syn på saken (staten/konstnären) utan att komma med massa pekpinnar utan uppmuntrade snarare till att våga visa upp våran konst.

För det är ju såhär att "det offentliga rummet" dvs. alla platser som räknas som offentliga, så som torg, parker, gator osv. är ju vårat rum?! Därför ska vi också ha möjlighet att visa upp våran konst. Reklambolag köper reklamplatser hos staten för en billig peng, mot att de tex sätter upp en telefonkiosk eller en toalett. De i sin tur hyr ut dessa platser för upp emot 70.000 kronor till företag som har råd att visa upp sig. Att sätta upp afficher eller klisterlappar är däremot olagligt och ger dryga böter?! Precis som han sa, det som finns på reklamskyltarna vet vi oftast redan medans det är det som står på afficherna som är viktigt för oss att veta. En konsert, en bortsprungn katt eller en loppis? Att sätta upp ett klistermärke på en gatulampa ger samma straff som att måla en tag på ett hyreshus, men samtligt så finns det vissa målare som gör det "lagligt" efterom staten bestämt att "de är så bra". Det är för att just de målarna har fått så mycket positiv kritik och då försöker staten att glida med för att själv bli populära bland ungdomarna.

Jag måste erkänna att jag aldrig tänkt så innan, aldrig lagt märke till alla reklam som varje dag bombarderar oss. Inte heller de afficher eller klisterlappar överallt. Efter föreläsningen gick jag ut och helt plöstligt så fanns allt där, ett hav av konst. För första gången stannade jag och läste på klisterlappen som finns vid gatulyktan. Jag tror att genom att ge oss fler uttrycksmöjligheter att uttrycka våran konst, våra åsikter eller våra känslor så kommer också skadegörelsen att försvinna. För om det målas tags på hus och annat måste till och med jag erkänna att det är skadegörelse. Men ingen har väl dött av att de som är bra på att måla med burkarna målar i tunnlarna vid tåget? Jag blir ju snarare glad av att se sådant. Det förgyller min vardag litegrann. 

Torbjörn berättade också om "Permanent Breakfast", att man bestämmer en tid, en plats sen så samlas alla där med sina picknic-korgar och äter frukost mitt ute på gågatan. Det är ju våran miljö? De gör så för att kämpa tillbaka mot staten som kväver våra uttycksmöjligheter. Jag och Ia blev så sugna på att göra så någongång inom en snar framtid så vill ni vara med och hjälpa till att få ihop folk så kan jag återkomma med ett datum och en tid. 

Men vad jag först och främst ville få ut ur detta inlägg är; sluta inte visa upp eran konst och era åsikter offentligt. För jag vet att även om jag inte gjorde det så mycket innan, så kommer jag garanterat börja nu. Så mer Knitta Please, Permanent Breakfast och olagliga blomsterplanteringar!

 

Kommentarer
Postat av: Martin

O mer Reclaim the Street...stooora gatufester, glädje och skratt i kvadrat...me like :);)

MissU

Lev väl!

/Martin

2008-04-17 @ 16:48:56
Postat av: Katarina

Kul att du väljer att vara med i min tävling=)
söt blogg du har=)
och LYCKA TILLL :D:D:D:DD:

Kramis

2008-04-17 @ 23:13:28
URL: http://Katarinaz.blogg.se
Postat av: Jimmy

Permament breakfast låter nice ^^ Jag är på!
Förresten, vart har du gjort av Martin?!?! ;O

2008-04-19 @ 17:17:08
URL: http://jimmymellberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0